Sla de navigatielinks over Vervoerregio
Foto van Rosie Louwe Kooijmans, projectsecretaris voor de concessieverlening Amsterdam en het Transitieprogramma Mobiliteit.

‘Bij de Vervoerregio groei je echt door binnen de organisatie’

Rosie Louwe Kooijmans, afgestudeerd planoloog, is projectsecretaris voor de concessieverlening Amsterdam en het Transitieprogramma Mobiliteit.

Rosie Louwe Kooijmans is sinds 1 maart projectsecretaris bij team Projecten. Ze heeft de concessieverlening Amsterdam en het Transitieprogramma Mobiliteit onder haar hoede. ‘Ik werk hier nog maar kort, maar mijn eerste indruk is wel dat iedereen heel erg open en behulpzaam is. Er zijn een stuk of zestien projectsecretarissen en iedereen wil wel een half uurtje inplannen om wat uit te leggen. Dat gaat ook allemaal heel informeel. Iedereen is heel aardig en het is gezellig.’

Startersfunctie

´Ik kende de Vervoerregio al langer: in het eerste jaar van mijn studie Planologie kwam een ouderejaars een presentatie geven over de stages die je er kon lopen. Dat klonk heel leuk! Bovendien werkten mijn oom en een andere kennis er – weliswaar in andere functies – maar ik hoorde altijd goede verhalen over de organisatie. Nadat ik was afgestudeerd, zag ik een vacature voor de startersfunctie projectsecretaris. Die sprak me erg aan. Het leuke was dat bij de vacaturefunctie al stond dat je je kunt ontwikkelen tot beleidsmedewerker of projectbegeleider. Er is dus echt de mogelijkheid om door te groeien binnen de organisatie. Het was coronatijd en ik dacht dat het wel moeilijk zou zijn om te worden aangenomen. Maar ik solliciteerde en kreeg de baan! Daar was ik heel blij mee.

Ondersteunende rol

Ik heb nu nog een ondersteunende rol voor de projecten waar ik bij ben betrokken: ik ben veel aan het notuleren en agenda’s aan het beheren. Dat is op zich wel fijn want daardoor ga je echt op de inhoud in en leer je waar de onderwerpen over gaan. De hele wereld van het openbaar vervoer is best ingewikkeld en er zijn veel verschillende bestuurslagen. In het begin weet je totaal nog niet hoe alles formeel geregeld is: ik wist helemaal niet hoe het met de verschillende concessiesverleningen zat bijvoorbeeld. Het is interessant om te leren hoe de concessies per gebied zijn geregeld. De concessie in Zaanstreek/Waterland wordt bijvoorbeeld aanbesteed, terwijl die in Amsterdam wordt inbesteed. Het komt erop neer dat in Zaanstreek-Waterland iedereen mag inschrijven om het ov te rijden, maar in Amsterdam is GVB de enige die het ov mag rijden vanwege de complexiteit van de stad. Daarom heeft de Vervoerregio als opdrachtgever een apart concessietraject met GVB. Daar zijn nu gesprekken over gaande. Dat is heel interessant! Ik vind het heel leuk dat ik bij deze concessie betrokken ben. Ik kom zelf uit Amsterdam; ik ken de stad heel goed en heb er veel affiniteit mee. Met bijvoorbeeld Zaanstreek/Waterland ben ik minder bekend.

Goede feedback

David Aulman is de projectleider van de concessie Amsterdam. De samenwerking met hem verloopt goed; hij werkt al heel lang bij de Vervoerregio. We hebben één keer per week een ‘bila’ om even de week te bespreken. Dan bekijken wat er die week moet gebeuren. Als ik vragen heb, kan ik ze stellen. En hij geeft goede feedback op de (notulen) verslagen van de vergaderingen die ik schrijf. Die kan ik dan verwerken en daar leer ik weer van.

Onzekere periode

Met de concessie Amsterdam is er de afgelopen maanden even pas op de plaats gemaakt. Door corona zitten we in een onzekere periode; het is niet heel duidelijk welke kant het op gaat met het ov. We weten bijvoorbeeld nog niet of de Rijksbijdrage het hele jaar doorloopt. Dus is het lastig afspraken maken: we weten nog niet wat de basis is van waaruit we moeten werken. Er worden nu verschillende planningsvarianten gemaakt voor verschillende scenario’s.

Lerende fase

Omdat het met de  concessie Amsterdam nu dus niet zo druk is, heb ik om meer taken gevraagd. Bij het Transitieprogramma Mobiliteit was er ook een projectsecretaris nodig; daar ben ik nu ook bij betrokken. Dat gaat over de bredere veranderende mobiliteitsvraag: mensen die vaker de fiets pakken en meer thuiswerken – dat soort trends. Die speelden al maar zijn door corona versneld. Het gaat niet direct over het herstelplan OV 2022, maar over de bredere scope van de mobiliteitstransitie: in hoeverre heeft corona daar invloed op? Wat kunnen we verwachten?  Op termijn ga ik ook een inhoudelijke bijdrage leveren maar zover is het nu nog niet; ik zit echt nog in de lerende fase.

Aanrader

Ik zou mensen zeker aanraden te solliciteren naar de functie van projectsecretaris. Als je net bent afgestudeerd en je het werkveld van verkeer en vervoer interessant vindt, is dit echt een hele leuke functie. Je hebt een ondersteunende rol bij het project, maar wel met het doel jezelf te ontwikkelen, je bent niet zomaar een secretaresse die alleen maar de agenda’s beheert. Laatst moest ik een Persoonlijk Ontwikkel Plan schrijven, daarin gaf ik aan dat ik beter wilde leren presenteren omdat ik daar niet echt een kei in ben. Nu ga ik over een paar maanden een presentatiecursus doen. Dat mag gewoon, je wordt heel erg aangespoord om jezelf te blijven ontwikkelen. En je kunt echt doorgroeien in dit vakgebied. Dat is ook echt de bedoeling van de organisatie. Je krijgt twee of drie keer een jaarcontract als projectsecretaris en daarna word je aangespoord om intern door te solliciteren.

Appgroepje

Het is ook leuk dat er veel projectsecretarissen zijn. We hebben een appgroepje, daardoor weet je waar iedereen mee bezig is. We doen allemaal ander werk, maar hebben allemaal dezelfde functie, dat is ook leuk. Het enige wat nu in coronatijd jammer is, is dat alles digitaal gebeurt. Daardoor krijg ik niet enorm veel mee van de rest van de organisatie. Maar ik hoop dat we binnenkort terug kunnen naar kantoor! Dan kan ik ook beter zien wat de mogelijkheden zijn binnen de organisatie – en welke kant ik uiteindelijk op zou willen.’